tisdag 19 januari 2021

Teknikfonder del 2

En fortsättning från förra inlägget. 

Hur ser det ut bland fondernas 10 största innehav i mina 5 "Ny Teknik" fonder? 


Swedbank Robur Ny Teknik

Länk till Robur fonder


Swedbank Robur Technology

Länk till Robur fonder


Öhman Global Growth

Länk till Öhman fonder


TIN Ny Teknik

Länk till TIN fonder


Lannebo Teknik

Länk till Lannebo fonder


Dubbletter

Jag trodde det skulle vara fler dubbletter än det var mellan fonderna vilket är bra för då sprider man bolagsrisken mera samt att jag inte är helt fel med att ha 5 olika fonder. Tittar man djupare och bland alla innehaven så hittar man säkert fler dubbletter men det gör jag inte nu. 

  • Adobe 
  • Apple 
  • Embracer 
  • Global Payments 
  • Microsoft 
  • Sinch 
  • Stillfront 
  • Take-Two  

Avkastning "dubbletter" under 2020. Kanske ingen tillfällighet att just dessa är dubbletter med tanke på avkastningen. 

  • 92,49% 


Sammanslagning 

av de 10 största från de 5 fonderna i bokstavs- och storleksordning. 

Avkastning "Topp 10 alla 5 fonder" under 2020. 

  • 70,41% 

(Avanza saknar info från Alfen NV, CD Project, Keywords, Samsung Electronics, Samsung Sdi, Sk Hynix och Zur Rose Group) 


Avkastning 

på mina 5 fonder under 2020. 

  • Swedbank Robur Ny Teknik 84,59%
  • TIN Ny Teknik 69,88%
  • Öhman Global Growth 56,82%
  • Swedbank Robur Technology 36,21% 
  • Lannebo Teknik 29,50% 


Vill man välja bara 1 teknikfond så var det Robur Ny Teknik som hade bäst avkastning under 2020. Jag personligen vill inte bara äga 1 teknikfond eftersom det skiljer så pass mycket mellan fondernas innehav, utan tar hellre lite lägre avkastning men med mycket lägre risk genom att ha 3-5 teknikfonder. Robur Ny Teknik har tex 52% investerat i Sverige och 13% i USA medans Lannebo Teknik har 87% i USA och 7% i Sverige. Lannebo är en fond jag haft lite till och från och har lite svårt att inte ha med den i portföljen med tanke på alla fina stora bolag som finns bland innehaven. Av teknikfonderna är det Lannebo som har lägst avkastning om vi ser på en 5 års period men det positiva med Lannebo Teknik är att den klarade Corona dippen bäst. 


Funderingar

Ska vissa bolag och fonder hamna i facket "Ny Teknik" med tanke på bolag som Adobe, Alphabet, Apple, Microsoft och Nvidia. Visst de håller på med ny teknik men bolagen är mega super duper cap bolag och har funnits sedan Adam var länsman.. 

När jag tänker på ny teknik så är det mera små micro bolag som är relativt nystartade eller nyligen kommit in på börsen som håller på med något nytt och revolutionerande som inom kort kommer ta stora kliv ut och förändra världen..  

Jag kan hålla med en del på Twitter att man inte ska ha för stora delar av kapitalet i vissa branscher som ny teknik eller "Tech" men som ni ser så är det ganska stor spridning i fondernas innehav. Jag tror att många tyvärr tror att det är små micro cap bolag som är bland innehaven och blir därmed lite avskräckta av att investera i teknikfonder. Ta tex Lannebo fonden skulle egentligen kunna döpas om till Lannebo USA Tillväxt. 

Nu kanske jag tänker helt fel men jag bjuder på det. 

Hittade en intressant artikel på Seeking Alpha om Tech som du kan läsa 

HÄR


Annars så håller jag på med att försöka hitta fler intressanta fonder och hur den optimala fondportföljen ska se ut och fördelning mellan fonder. Tech har verkligen klivit upp under 2020 och kommer mest troligt fortsätta klättra men jag tror man ska vara lite mera försiktig och inte bli för ivrig. Hur blir det framöver med sektor rotationen? Har även börjat fundera på att ta in en svensk indexfond typ Avanza Zero eller PLUS Allabolag Sverige för att få in mera Sverige och large cap bolag inom industri eller en aktiv fond som Handelsbanken Sverige Tema 🤔 

Är det någon som har facit på vilka fonder man ska ha eller bör ha i sin portfölj?

Det får bli i ett senare inlägg.


/Kör hårt och spara hårdare





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar