fredag 15 januari 2021

Teknikfonder del 1

Tjooh 

En liten titt i backspegeln. Alltid kul med backtrading 😁👍 

Söker man bland fonder på Avanza och väljer Ny Teknik så får man upp bland annat dessa. Jag tog bilden kring nyår så alla fonder är uppdaterade innan start 2021. 



Man ska inte sticka under stolen med att dessa fonder inte haft en okej avkastning! 

Jag skulle säga "helt fucking unbelievable"

Nu finns det ju ingen som helst garanti att detta kommer att upprepas 2021 men skulle dessa åtminstone avkasta hälften så är jag grymt nöjd.

Jag äger 5 av dessa och tar vi 2020:s resultat så blev avkastningen enligt nedan

  • 84,59% 
  • 69,88% 
  • 56,82% 
  • 36,21% 
  • 29,50% 

Säg att du hade 250 000 kr i varje så blev det i runda slängar 

    • 84,59% = 461 475 kr 
    • 69,88% = 424 700 kr 
    • 56,82% = 392 050 kr 
    • 36,21% = 340 525 kr 
    • 29,50% = 323 750 kr 


    1 250 000 investerade kronor blev till 1 942 500 kr. Helt OK! 

    Procentändring = 55,4%


    Nu är det inte många som har 1 250 000 kr rakt av i teknikfonder men bara för att dessa fonder är under fliken Ny Teknik så innebär det inte rakt av lika med enorm risk utan det är faktiskt stor skillnad mellan fonderna och fondernas innehav så ingen omöjlighet. Jag själv har den summan i varje fond idag (men tyvärr inte under hela 2020) och jag tror att teknik kommer fortsätta ge mig grym avkastning många år framöver. Enligt en fondportföljanalys så har jag 32% av kapitalet i Teknik så jag tycker inte att jag tar för stor risk. Har även ca 30% kassa idag. 

    Inga direkta monster siffror i jämförelse med vissa aktier men för att vara fonder så tycker jag att det är helt OK avkastning och jag är supernöjd! Om tiden och kunskapen fanns så skulle jag grotta ner mig mera i aktier och köpa några av topp 10 bland fondernas innehav men jag nöjer mig med fonder och har lugn och ro i kroppen som jag definitivt inte skulle ha med aktier. Har provat det så många gånger. 

    I ett senare inlägg kommer jag dela upp och se vad det är för likheter mellan fonderna och klarar man sig med bara 1 eller 2. Vilka innehav finns i fonderna, finns dubletter mm?

    Nu lunch prommis i mera normal kyla -16.


    /Kör hårt och spara hårdare





    Se inte detta inlägg som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


    1 kommentar:

    1. Ser fram mot del 2 av din genomgång av teknikfonder.
      Har själv en hel drös av dom och tanken är att kunna skala ned antalet fonder men nu när du gör jobbet blir livet lite lättare :)
      Har för mig att Biden vill satsa stort på 5G, AI och elektriska fordon.
      Tack för intressant blogg!

      SvaraRadera