fredag 8 januari 2021

Fredagsgnäll..

Tjooh

Skulle ut och åka skidor nu på morgonen innan skidorna på tv börjar med tanke på Tour De Ski och skidskytte i Oberhof men det har tok snöat typ 10cm hemma och jag har inte fått sms ännu att kommunen varit ute med pistmaskinen för att dra till spåren. Ja ja det får eventuellt bli skidor på eftermiddagen istället..

Brukar få mail lite då och då och för det mesta så har vi intressanta konversationer som faktiskt leder till att man tänker till och får en att titta lite mera vid sidan om för att hitta möjliga investeringar. Oftast handlar mailen om "kriget" mellan aktier vs fonder och då utdelningsaktier eller tillväxts aktier eller aktiva fonder vs passiva fonder dvs indexfonder. De flesta jag mailar med följer oftast samma personer på Twitter och därmed har vi lite koll på hur de flesta investerar och deras strategier för att nå sina mål. 

Jag var för ett tag sedan inne på att ha 75% aktier och 25% fonder och därmed få både "lite säkrare" aktieutdelningar och att man säljer av vinster via aktier eller fonder. Nackdelen med att sälja av aktier eller fonder är att om vi hamnar i en längre bear market så kan vi hamna i att vi måste sälja aktier eller fonder på minus vilket i längde inte är bra. Så därför är det bra att man har pengar vid sidan om börsen att leva av för att slippa hamna i att sälja på botten. Man kan ha ca 6 mån försörjning på ett sparkonto med fria uttag med typ 0,65%. Sen får man väl planera lite extra på, vilka fonder och när man ska sälja av fonder och för hur mycket. Fördelen med aktier som har utdelning är att det finns faktiskt massor av bolag som delar ut även fast det som nu pågår en pandemi men då får man söka sig över pölen. Visst finns det i Sverige oxå men då får man leta sig mot preffar och d-aktier för att vara lite mera säker. Sen måste man komma ihåg att dra bort källskatten från sina Excel dokument för det tar ju faktiskt över 4 år att få tillbaka källskatt om man som jag har Avanza. Har faktiskt inte fått ännu tillbaka från 2016... Har du utländska utdelningar på 100 000 kr så är ca 15 000 kr av dessa källskatt! Ganska horribelt egentligen ligga ute med dessa 15k i fyra år utan ränta! 

En annan mail diskussion handlade faktiskt om det verkligen finns någon på denna jord som kan visa sin avkastning eller någon som "lever" på att spela på Roulette eller Blackjack på till exempel Evolution Gaming! Jag har aldrig läst om någon som gör det men den personen kanske finns, eller förlorar alla som besöker siten pengar, i sådana fall vill jag veta varför folk besöker dessa siter? Hur mycket tjänar EVO på alla stackare som förlorar kontra hur mycket vinster delar EVO ut per år, hur många ligger på plus som spelar? Hur ofta spelar ni själva och hur ofta vinner ni som äger Evolution aktien? Jag nämnde lite om detta i förra inlägget och syftade på en del arbetskamrater på mitt föra jobb som satt och spelade bort flera tusenlappar varje månad och gnällde på att det aldrig har pengar. Varför är det oftast personer som har det lite sämre ställt som håller på med detta. Varför köper vi aktier i bolag som gör att fler och fler hamnar i skiten månad efter månad. 

Då och då ser jag bilder på innehav som klättrat över 100%, men varför fortsätter man inte att köpa fler aktier fast innehavet ökar 10%, 20%, 30%...100%. Ser alldeles för ofta på Twitter aktier som stigit över 100% med inköpsvärde på typ 2100 kr.. öööh, ska man helt plötsligt sluta köpa fler aktier bara för att aktien stiger/stigit i värde för det är väl vinnarna man ska fortsätta rida och inte tvärtom! 

Varför "utdelningsaktier" när jag kan få mera avkastning via fonder. Inga namn nämnda men en del bloggare har speciellt detta år hamnat lite snett i sina investeringar. Lätt i efterhand säga att de borde ha gjort si eller så istället men söker man bland fonder och Sverige så har alla i listan under 2020 haft en avkastning mellan 6% - 60%. Säg att du har 5 000 000 kr och 6% avk = 300 000 kr eller med 60% = 3 000 000 kr och då är inte teknikfonderna inräknade. 

Jag tycker inte att det håller med att säga. -Jag investerar i utdelningsaktier bara för utdelningens skull när man ser avkastningen i meningen ovanför. 

Ett exempel:

AMF Aktiefond Småbolag har senaste 10 åren en CAGR på 18,5%. 

Säg att du startade med 500 000 kr och sparat 10 000 kr/mån.


Disclaimer: Jag äger AMF Aktiefond Småbolag


/Kör hårt och spara i fonder






Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


2 kommentarer:

  1. Hallå LD!
    Varför köper vi aktier i bolag som gör att fler och fler hamnar i skiten månad efter månad? Tja, med det resonemanget är det nästan allt man inte borde köpa. Om allt i samhället, och vi i Sverige i synnerhet, är på väg dit, skulle anpassas efter de med minst och sämst förmåga så... Tänk en bil med maxhastighet 0 km/h så att ingen kan krocka...

    Med +60% på fonderna glömmer du kanske att de gick kraftigt ner innan också. Vad gäller teknik så kraftigt upp nu men är det rimligt hållbart i längden? Vill du köpa Tesla aktier nu till rådande kurs? Fonderna köper däremot...

    Intressant är det.

    Inte fått källskatt för 2016 än? Har Avanza glömt dig? Verkar ett år för lång väntan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena
      Jag kanske låter lite väl gnällig men ser och läser alldeles för ofta om hur folk drabbas av detta med spelandet (betting) och familjer som splittras.. Har ingen nära som drabbats men dem finns runt omkring. Jag blir bara så less på alla och speciellt på Twitter där man gläds åt alla ATH och vinster men man skiter fullständigt i hur bolagen tjänar pengarna och av vem! Alla som spelar är väldigt sällan du och jag utan det är de som är längst ner på skalan som är lättlurade och har det redan allt för tufft ekonomiskt som varje gång hoppas på stor vinsten som i verkligheten aldrig kommer att komma. Nog med detta. Är nog bara i en nedstämd period nu! Har arbetat hemifrån alldeles för länge tror jag!

      Jag förstår alla som håller på med utdelningar och är nära att logga ut för att börja leva av utdelningarna men jag förstår inte riktigt varför man börjar i för tidig ålder med utd aktier med tanke på att du inte får samma avkastning som med "vanliga" aktier eller aktiva fonder. Bättre bygga på en rejäl kassa innan man switchar över.

      Jag tror fan de har glömt bort mig. Ska ringa Avanza på måndag angående källskatten.

      /Leva drömmmen

      Radera