torsdag 3 december 2020

Avkastning vs utdelningar

Jag är jätte glad för allas skull som skriver och delar med sig om sina utdelningar. Jag har själv varit i den sitsen och kan ibland längta tillbaka dit igen och den dagen kan komma, vi får se.

Detta skit år 2020 är inget någon utdelningsinvesterare kan vara glad över men vi får bara hoppas att 2021 blir än bättre. Kämpa på! 

Jag har en färdig aktieportfölj som jag uppdaterar allt eftersom och just nu innehar den prick 40 bolag. Jag har lagt in fiktiva antal aktier i varje bolag och därmed får jag fram varje bolags utdelning i kronor. Säljer jag bort fonderna och byter till denna aktieportfölj så hamnar mina utdelningar på 205 751 kr i skrivande stund. Det är ju jätte bra men om man ser på avkastningen från mina fonder så är det mer än det dubbla och då har jag varit väldigt försiktig med valet av fonder. 


Vad jag vill säga är att många är liiite för ivriga med att köpa utdelningsaktier istället för att bygga kassa med fonder. Kanske inget större fel i det men det tar lite längre tid bara att nå sitt mål. 

Henke Lundqvist säger..

- Först schampo, sen balsam..

Jag säger

- Först fonder, sen utdelningsaktier..! 


/Kör hårt och spara hårdare





Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


3 kommentarer:

  1. Utdelningarna är dock bara en del ju, även med utdelningar fås god värdeutveckling om man inte köp aktier ned da+8% eller nåt!

    Intressant upplägg du kör och fick svaret på en fråga jag velat ställa dig. Ju längre du väntar på att växla desto dyrare kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför köper man utdelningsaktier? Jo för att behålla och fortsätta öka allt eftersom med både nya köp och med utdelningarna från bolaget tills du börjar ta ut utdelningarna för att leva på. Ränta på ränta. Inte swinga!

      Om man vill ha värdeutveckling så köper jag hellre aktiva fonder eller tillväxtsaktier med mycket högre avkastning än utdelningsaktier. Swing trading!

      Jag tror jag kommer fortare fram till en FIRE om jag kör med fonder med en avkastning på runt 20% / år än utdelningsaktier med yield runt 3-5% / år.

      Annars är det ingen ide med utdelningsaktier om man ska köpa och sälja för att ta hem vinster. Bättre då swinga andra aktier som tex tillväxtaktier!

      När man väljer att köpa en utdelningsaktie så ska inte priset, aktiekursen vara en avgörande faktor. När eller om jag kliver över till utdelningsaktier så är det intressanta bara direktavkastningen. Ingen som vet om jag tex köper Axfood för 120 kr eller 300 om 3 år. Det viktiga är direktavkastningen. För det är utdelningen jag kommer att leva av!

      Många tänker för mycket på inköpskursen dvs att GAV ska vara så lågt som möjligt men det spelar ingen roll i det långa loppet. Så länge du inte säljer aktien så är det bara utdelningen som är viktig!

      Blev grötigt nu men hoppas du förstår hur jag tänker. Det är bara att fråga!

      /Leva drömmen

      Radera
  2. Jag förstår vad du menar och instämmer i vad du skriver! Det är mycket möjligt också att din strategi visar sig vara ypperlig i slutändan. Jag har personligen ganska svårt för fonder då jag inte vet vad som finns i dem tillräckligt bra. Jag vet inte heller hur fonden bär sig åt i vissa situationer men vad jag vet är att många fonder inkl de bejublade indexfonderna gör alldeles för många transaktioner. Det ligger liksom lite som ett beting på fonderna att de måste göra affärer och med indexfonder är det ju helt klart så de fungerar.

    En annan bloggkollega, ZS, köpte in sig i en nyligen lanserad småbolagsfond och väl inköpt såg han att det största innehavet, Husqvarna om jag minns rätt, utgjorde hela 27% av fondens innehav. Sådär bra diversifiering, eller hur?!...

    Min portfölj skulle kunna äga lite Husqvarna men absolut inte 27%...

    SvaraRadera