söndag 29 november 2020

Söndagsfunderingar

Söndag och vinterstudion, vad kan bli bättre. Efter frukost och innan alla skidtävlingar drog igång var jag och sambon på en skön 9 km lång promenadrunda och under promenaden kom jag och tänka på ett svar jag lämnade på Twitter och tänkte att jag måste få ner det i dagboken. 

Det jag svarade är detta:



Det jag kommer att göra är att öppna ett obundet Sparkonto typ det som finns på Avanza där man får en liten men ändå ränta på ca 0,65%. Egentligen ganska ointressant. 

Tanken med kontot är att jag kommer att börja ungefär året innan jag loggar ut med att pytsa in vinster från fonderna till Sparkontot och försöka ha hela tiden ca en 1 års förbrukning på kontot så slipper jag, eller försöka i alla fall att, hamna i att jag måste sälja fonder när börsen, marknaden surar.

Kom gärna med andra förslag eller hur ni gör. 

Det jag saknar på Avanza och Nordnet är ett kontokort kopplat till Sparkonto så slipper man föra över pengar till sitt privata konto. Egentligen ett i-landsproblem men allt som underlättar är ju bra! 


Sälj / Köp / Byt

Kommer att byta bort hela innehavet (7,58%) i SEB Sverigefond Småbolag mot Kavaljer Investmentbolagsfond A som är betydligt billigare men även avkastat ca 9% enheter bättre ytd. Kan komma att vikta Kavaljer fonden mot närmare 10 - 15% eller mera om jag även väljer att byta bort eller sälja delar av Swedbank Robur Globalfonden. 

Kavaljer är en globalfond med utländska innehav som Prosus, BRK och LVMH förutom våra svenska investmentbolag. Läs mer om fonden HÄR!


Nu matlagning!


/Kör hårt och spara hårdare





Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar