torsdag 26 november 2020

High yield portfölj (FIRE)

Som jag skrivit förut så kan jag flumma iväg en kort stund eller rättare sagt ryckas med i att det vore kul med en utdelningsportfölj igen när man ser direktavkastningen på vissa bolag. Den dagen när jag kliver av kommer jag att byta mina fonder mot utdelningsbolag och därmed blir jag beroende av cashflow dvs aktieutdelningar för att vara delaktig och betala familjens räkningar varje månad. 

Vi kommer att fortsätta spara så mycket det bara går och hoppas att vi "båda" en dag inom kort kan kliva av men jag kommer att fortsätta arbeta via företaget då och då bara när jag känner för det!  

Om vi tar några amerikanska bolag (med tanke på låga dollarn) från min bevakningslista så satte jag ihop en high yield aktieportfölj med de bolag med störst utdelning. 



De 10 första har en medel yield på 7,82% och slår vi ihop alla 20 så blir det 6,48%.

Jag tycker inte egentligen att någon av dessa bolag är jätte stora risker att ha i en portfölj om man fördelar jämt 5% i varje bolag. Det som kan hända i värsta fall är att utdelningen sänks men då får man byta till andra bolag om man vill ha högre yield.


Vad får man ut om man har en portfölj med x kr?



Det är nästan så man blir sugen på att byta fonderna mot utdelningsbolag redan nu för om jag adderar Nordnet portföljen så kan jag titulera mig som FIRE anhängare! 


/Kör hårt och spara hårdare

 



Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper.


2 kommentarer:

  1. Hallå LD, var inte medveten om din plan att byta fonderna mot utdelningsaktier när fire nås. Trodde du skulle köra med 4% regeln eller liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa du jag vet nog inte det själv heller. Mycket beror på stunden vilka bloggar jag läser och vilka jag följer på Twitter. Enklare med automatiska aktieutdelningar men ser man på totalavkastning så vinner fonder. Båda hjärnhalvorna måste samarbeta först innan jag beslutar något.

      /Kör hårt

      Radera