fredag 20 november 2020

Fredagsfunderingar


Äntligen fredag yihaa!

Arbetar hemifrån idag med några Skype möten inbokade. Vi fick lite snö igår här efter kusten i Norrbotten vilket jag kan tycka är lite för tidigt eller så är det kylan som är alldeles för sen. Jag vill helst att marken och isarna hinner frysa till ordentligt innan snön kommer speciellt för oss som åker längdskidor, långfärdsskridskor och skoter. 

Fick ett meddelande på Twitter tidigare i veckan där personen gratulerade till att hens portfölj avkastat riktigt bra i år med hjälp av mina inlägg. Tack tack. Får även en del via mailen och alla dessa mail och meddelanden gör att jag blir riktigt glad och motiverad till att fundera ännu mera på hur jag ska få så bra och stabil avkastning som möjligt. I år har teknikbranschen avkastat riktigt bra men det är viktigt att ha en balanserad portfölj, inte minst för dem som är lite mindre aktiva på marknaden, så att man inte hamnar i panik och säljer ut sig om tex någon av branscherna sjunker/dippar under en kortare period som nu under sektorrotationen eller om det är det vi ser/såg. 

Men jag vill påpeka att allt jag skriver är inga råd eller rekommendationer utan det är superviktigt att alla gör sin egna analys istället för att lyssna direkt på någon annan för att lära sig själva för att kunna klappa sig själv på axeln och säga att, -Det där gjorde du bra. 

Jag fortsätter att köpa kontinuerligt i mina fonder eftersom det är där jag ser min framtida avkastning. Ska se över fonderna nu under helgen om jag ska göra ändringar till andra branscher. 

Det hen skrev i sitt meddelande var att så länge man inte är beroende av cashflow så undviker hen utdelningsaktier och satsar hellre på aktier och fonder där hen ser mera tillväxt. Visst kan man även få tillväxt med utdelningsaktier men man är mera låst med utdelningsaktier eftersom man inte säljer dessa och tar hem vinster som man gör om man investerar i andra typer av aktier och branschfonder för att senare i livet väljer att skifta om mot mera cashflow aktier. Det hen vill beskriva är precis det jag förordar vilket är att du har större möjlighet att bygga kassa i portföljen med annat än just utdelningsaktier där du i bästa fall får dina 1-5% per år i avkastning i form av pengar från utdelningar jämfört med fonder eller tillväxtaktier som kan ge 5-50% i avkastning. 

Om du är trogen utdelningsinvesterare och aldrig tar hem vinster så får du dina 1-5% per år vilket ger dig dessa siffror. 


Om du däremot investerar i annat än utdelningsaktier eller väljer att ta hem vinster så har du dessa siffror.

Säger inte att detta är facit utan vill bara upplysa och visa att man kanske inte ska börja med utdelningsaktier för tidigt innan du byggt kassa. 

Jag hoppas verkligen ni förstår den röda tråden i inlägget och hur jag/vi tänker!

Nu lunch och sen direkt ett möte.


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj av värdepapper. 


1 kommentar:

  1. Håller med. Mixar själv med både utdelningsaktier och aktier jag tror kommer stiga mycket på kortare sikt.

    SvaraRadera