söndag 20 september 2020

Söndagssnack

Inläggen jag skriver handlar oftast om aktier vs fonder vs ETF, utdelningar eller inte, courtage vs förvaltningsavgifter. Det vill säga äpplen eller päron! 

Det som är intressant med tiden är att fler och fler börjar inse att totalavkastning är nr 1 i all investering och att high yield stoncks inte är att föredra före hög utdelningstillväxt.

ETFer börjar bli mer och mer vanligt bland oss men jag tycker att det är surt att det amerikanska ETFerna inte går att handla via Avanza. 

Ska man spara i fonder eller ETFer? I stort är det samma men den stora skillnaden är att du kan oftast välja en ETF med utdelning eller välja att fondbolaget återinvesterar som en vanlig traditionell fond samt att ETFer är börshandlade vilket innebär att köp och sälj sker direkt. 

Senaste tiden har det pratats på Twitter om olika investeringsstrategier och vad som är rätt eller fel i det flestas ögon. Det klankas oftast på utdelningsinvesterare för att utdelning är bara ett sätt att flytta pengar från vänster till höger och att utdelningar inte i sig skapar ett större värde för dig som investerare. Same same but different!

Ska man köpa svenska banker nu när det ser ut som det gör med inställda utdelningar? Jag personligen skulle sätta pengarna i arbete i bolag som faktiskt ger utdelning vare sig det är hög eller låg utdelning men helst i bolag med utdelningstillväxt och fina nyckeltal. Det finns faktiskt sådana bolag! (läs mitt senaste inlägg). Om du köper tex svenska D-aktier eller amerikanska bolag nu istället så hinner du få några utdelningar innan svenska banker delar ut eller om det ens gör det under 2021! 

Uppdaterade listan över fonder och ETFer 


Denna bild visar mig att jag investerar rätt enligt mig just nu. Jag fortsätter hålla mig till fonder där jag får bäst avkastning vilket syns på bilden. Man kan se i tex Lannebo Teknik att amerikanska teknik bolag backat sedan toppen 2 sept och är ner -7,13% sedan dess. Jag tror inte att teknik har gjort sitt för i år utan jag fortsätter tanka på i alla de 6 översta fonderna som vanligt. 

Det jag kan tycka är lite synd är att många utdelande ETFer har så dålig avkastning vilket syns på de 3 nedersta ETFerna. Alla 3 är ordentligt minus ytd och inte ser det bättre ut heller senaste 1 till 3 åren speciellt iShares Europa och Vanguard All-World. Den utdelande ETFn som har bra avkastning är den översta som klår både SPP USA, Global och Sverige. 

Skulle jag hitta en bra "All World" utdelande ETF som delar ut varje kvartal med en direktavkastning på 4-5% med låg avgift så skulle jag kunna börja ta in en sådan och fylla på allt eftersom tills pension 55. 

Kan tycka ibland att det skulle vara enkelt med Xact Hdiv som avkastat 34,4% inkl utdelning sedan start men den avkastar sämre än Spiltan AF Investmentbolag (61,48%) och AMF Småbolag (78,91%) och eftersom jag har båda så tar jag inte in Xact. Skulle vara tjänstefel! 

Nu är maten färdig så ha en fortsatt trevlig söndag.


/Kör hårt och spara hårdare





Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj på börsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar