fredag 21 augusti 2020

Portfölj vs index

Tjooh

- allesammans och äntligen fredag!

En rolig finess som Avanza har under fliken Min ekonomi och översikt i inloggat läge är att man kan jämföra sina portföljer mot olika fonder, etf:er eller aktier. Det som är mindre bra är att jämförelsen är mellan alla dina portföljer och inte den portfölj jag vill jämföra så det kan bli lite fel vinkling i jämförelsen eftersom om du tex har en tradingportfölj som går ruggigt bra eller tvärtom.. Kanske något för Avanza att se över.

Men hur har alla våra portföljer avkastat mot index?

Vill börja med att alla portföljer har varit med på resan ner under Corona dippen förutom min egna portfölj som jag sålde i slutet februari men började åter köpa lite för tidigt i mars🤦‍♂️😒 Min egna portfölj har avkastat lite bättre än resterande portföljer tillsammans.

Alla portföljer i år


I år slår vi index gällande Global, Sverige och USA vilket innebär att jag/vi lyckats lite bättre med våra val av aktier och fonder. 


Alla portföljer 1 år


Samma här så slår vi index gällande Global, Sverige och USA vilket innebär att jag/vi lyckats lite bättre med våra val av aktier och fonder. 


Alla portföljer 3 år


Under en 3 års period blir vi slagna av index gällande Global och USA. Vi slår Sverige med 0,01 😂


Jag kan tycka att det är en rolig grej att jämföra sina portföljer mot index och försöka åtminstone få bättre avkastning än index.. För annars är det lika bra att investera i indexfonder. 

Alla ni som har bloggar följ gärna med och jämför era portföljer och lägg ut på bloggen som en rolig och lärorik grej. 

Att handla med aktier och fonder ska ju vara en rolig hobby men det är otroligt trist att inte avkasta åtminstone liiite bättre än index. 

Det jag gjort sedan Corona dippen är att följa strömmen och våga investera med lite högre risk. Fördelningen just nu enligt Min Fondportföljanalys på Avanza är som följer.

Regioner


Bransch


Innehav



Vi hörs


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj på börsen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar