söndag 5 juli 2020

FAANG vs ?



  • Facebook
  • Apple
  • Amazon
  • Netflix
  • Google


ETF

  • iShares NASDAQ 100 ETF
  • iShares S&P 500 Inf Tech ETF


Fonder

  • Robur Ny Teknik
  • Robur Technology
  • Öhman Global Growth
  • MS INVF US Growth
  • Lannebo Teknik




Som vi kan se i tabellen så är medelavkastningen "bättre" i FAANG aktierna än ETF.rna och fonderna. 

Eftersom detta är data bakåt i tiden så är det svårt att sia om framtiden men som jag brukar påpeka så investerar jag mycket hellre i aktier eller fonder som har positiv och stabil avkastning långt bakåt i tiden och jag "tror" verkligen att dessa även kommer i fortsättningen ha mycket bra avkastning framgent. 

Jag kan tänka mig att äga aktier framöver och dessa 5 kommer garanterat vara med i den aktieportföljen tillsammans med bland annat Microsoft, Mastercard, Visa, PayPal, Intel, Adobe osv det vill säga stora stabila bolag. 

Vill bara avsluta med ett citat från bloggaren z2036 skrev idag på sin blogg och som jag håller med till 100%.

"Är du i behov av kassaflödet som utdelningarna ger så kan jag förstå strategin till viss del men är du i sparandefasen och har långt kvar till utbetalning så är det nog klokt att inte fokusera på att bolag måste ha en (hög) utdelning tror jag."

Detta är så klockrent och något som jag försöker få ut till er alla som läser min blogg att anamma och fundera på. 


Over and out


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer utan gör alltid din egna analys innan köp eller sälj på börsen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar