torsdag 16 juli 2020

Byte indexfonder


En indexfond som jag gillar är SPP Aktiefond USA. Den avkastar varken bättre eller sämre än många andra indexfonder eftersom de följer i stort sätt samma index och innehav. Det positiva med fonden är att den finns i Avanzas superränta.

Jag valde igår att byta ut alla våra Avanza USA och Global fonder till SPP Aktiefond USA efter att petrusko frågade Avanza på Twitter om Avanza fonderna belastas mera på grund av att de inte är hemmahörande i Sverige. Se svar nedan 



Jag gillar egentligen indexfonder men eftersom jag har ca 5-10 år till pension 55 så har jag valt att exponera min portfölj med mera risk i form av mera renodlade techfonder för att öka på avkastningen. Om jag märker att techfonderna börjar tappa momentum så skiftar jag om till indexfonder eller går ur helt. Jag tycker att man ska ha en beredskapsplan på hur marknaden rör sig och agera efter det. En del stannar kvar och en del kliver av och vilket som är rätt eller fel är svårt att avgöra förrän efter några veckor eller kvartal. En del hävdar att man vinner ingenting på att kliva ur och in bara för att det rekylerar i marknaden utan det bästa är att stanna kvar och följa med i ner och uppgång. OMXS30 var igår tillbaka på 0 över året och vad som händer nu och framöver är det ingen som vet.


/Kör hårt och spara hårdare




Se inte detta som råd eller rekommendationer. Gör alltid din egna analys innan köp eller sälj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar