lördag 6 juni 2020

Blandat snack i dagboken


Rakas päiväkirja

Ja då var det lördag fm och här efter Norrbottenskusten har vi runt en 16 grader och lite lätta moln på himlen. Senare under dagen har SMHI lovat runt 20 grader och ev 🌞. Ska klippa gräsmattan och ta det allmänt lugnt idag men en tur med rullskidorna lär det bli med en obligatorisk bastu inkl 🍺 efter.

Börsen klättrar på uppåt som sig bör med hjälp av FOMO och jag är tyvärr fortfarande lite skeptisk till börsen för tillfället i det korta perspektivet. Ena dagen kan jag tänka mig att gå all in för att kort därefter ångra mig. Men jag småköper lite då och då men är snabbt med om det skulle börja barka på neråt på börsen. Har satt larm på alla innehaven för att hänga med när man inte sitter vid datorn på dagarna. Det som är svårt nu med börsen är att precis allt är BULL. Hjälps inte att arbetslöshetssiffrorna stiger, inget vaccin ännu, allmänt skit just nu runt om i världen. Det borde ta stop snart och börja inleda en liten rekyl åtminstone.

Kämpar på med hur portföljen ska se ut. Har mina fonder men har börjat kika mera på ETF:r och har hittat några intressanta. Ska utvärdera och räkna mera på skillnaden mellan fondernas förvaltningsavgifter vs ETF:ens avgifter inkl courtage och valutaväxlingsavgifter. Gjorde faktiskt en enkel variant i Excel men ska under helgen utöka den med lite fler parametrar. Ser ut som att ETF:n kommer att segra ur denna kamp så länge jag har fonder som har förvaltningsavgifter som är högre än indexfonder.

Håller även på med ett inlägg om just skillnaden mellan aktiva och passiva fonder som kommer ut inom kort.


Ha en trevlig helg



/Kör hårt och spara hårdare



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar