måndag 13 januari 2020

Varför är Inv bolag så poppis?

Äntligen måndag..

Som rubriken säger så undrar jag varför investmentbolag är så populära bland utdelningsjägare?

Jag kan förstå de som är nybörjare på börsen och är i startgroparna på väg ut i aktier och fond djungeln så är investmentbolag ett jätte bra startpaket. Låg risk, stabila över tid, bra price return och kan oftast handlas med rabatter vilket är bra. De negativa är att direktavkastningen är låg och tillför väldigt lite cashflow för de som har målet att kliva av och leva på sina utdelningar. Jag anser att man inte bör ha investmentbolag som stomme i en utdelningsportfölj just på grund av låg direktavkastning. Kan ju hända att många byter dessa till bolag med högre direktavkastning när de börjar närma sig FIRE i och för sig.

Jag anser att istället för att köra den populära 80/20 portföljen med till exempel fonder där 80% är aktiefonder och 20% är räntefonder så kan man lika gärna ha 80% bolag med lite högre direktavkastning (4-8%) och 20% investmentbolag.

MEN däremot de som redan har stora portföljer pengamässigt är investmentbolag däremot bättre att ha än till exempel högrisk bolag med hög direktavkastning och därmed anser jag att man kan vända på steken och köra 80% investmentbolag och 20% hög utdelare (4-8%) och sova lugnare om nätterna.

Gör man bara lite research och lägger tid på att screena fram bra bolag med hjälp av nyckeltal så bör man klara sig från de värsta bolagen och därmed klara sig bra på börsen med förhoppningsvis bra avkastning över tid. 


/Kör hårt och spara hårdare



Dessa ord är bara mina tankar och funderingar. Se inte detta inlägg som råd utan gör alltid din egna analys innan köp eller sälj. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar