onsdag 29 januari 2020

Slösa eller spara!

Nå go dag eller kväll beroende på när du läser detta.

Jag blir så less ibland på bekanta som inte kan ta in tips från personer som verkligen försöker på ett snällt sätt förklara och hjälpa att försöka förstå hur vardagsekonomi fungerar och hur det får mera pengar över till sparande eller resor för den delen.

Har skrivit om liknande förut i mina inlägg men känns som att jag måste få ut lite av det jag har i huvudet därav detta inlägg.

Vi kan börja med att till exempel i kommunen där vi bor så har Coop Stora varje tisdag 5% rabatt på allt. Kallas för pensionärsdagen bland kommuninvånarna.

Om vi tar oss som exempel så är vi 2 vuxna och 2 barn och vi storhandlar varje tisdag för runt 1200 kr per gång vilket innebär en rabatt på 60 kr.


När jag förklarar att man sparar runt 50 - 60 kr per gång man handlar så rynkar dom på näsan och säger att 50 spänn är väl inget. - Inte far jag och handlar på en tisdag bara för att det är 5% rabatt. Jag handlar när jag vill! - Och vill jag spara dessa 50 kr så kan jag dra in på något annat så det så..

Det är då det börjar koka i mitt huvud och tänker DUMSKALLE! vad är det du inte fattar.

För det första så har dessa personer ingenting planerat just på tisdagar och för det andra så spelar det väl ingen som helst roll om du far och handlar på tisdag istället för onsdag..

Om vi tar dessa 3120 kr och lägger de i en kapitalförsäkring och räknar in 6% avkastning per år så blir det


drygt 18 tusen på 5 år.

Varför väljer man inte att handla på tisdagar?? 

Over and out


/Kör hårt och spara hårdare



Allt jag skriver på bloggen är mina egna funderingar (dagbok). Är varken ekonom eller snille så det kan finnas både räknefel och tankevurpor.


2 kommentarer:

  1. Du har räknat med 208 veckor på ett år så beräkningen är inte helt akkurat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för kommentaren. Det stämmer alldeles riktigt. Jag har tagit fel cell i excel gånger 52 veckor. Råkades ta månad gånger 52. Tack för det. Jag ändrar i texten och tabellen.

      /Leva drömmen

      Radera