tisdag 12 november 2019

Förvalt avg inv bolag del 2


God dag
Inser att jag gjort en tankevurpa i mina funderingar och uträkningar gällande jämförelsen på avgifter mellan investmentbolag och investment fonden. Ni som följer mig har nog insett att jag kanske inte alltid har så rätt alla gånger. Har ofta liiite för bråttom med att kasta ut inläggen när det ser bra ut i mina ögon utan att kanske tänka ett varv till. För oftast när jag läser något intressant på Twitter eller i en blogg så kommer det fram en idé och då skriver jag det direkt och då kanske jag inte får med det som saknas mellan raderna. Ska börja nu med att vänta minst 1 dygn innan jag lägger ut på bloggen. Jag vill ju inte vara ett stolpskott för alla som följer mig. Jag hoppas att ni tycker att det mesta jag skriver är ändå någorlunda bra för jag gillar verkligen det här med aktier och fonder. Jag är även duktig på att inse och rätta mig när jag har fel så det är bra att ni kommenterar de gånger. Tack på förhand.
Innan jag postade inlägget så tänkte jag i samma bana som Trollbollen skrev i första kommentaren att jag borde dela avgifterna på antal bolag och då skulle det bli ett snitt på 0,304% i förvaltningskostnader för de 5 bolagen istället för som jag skrev 1,52%. Sen fick jag lite senare en kommentar från Anonym där hen beskrev det så även jag, stolpskottet förstod.. jag har tänkt helt fel. Detta innebär ganska stora kostnader som alla som äger inv bolag går miste om jämfört med att om möjligheten fanns att kunna äga alla innehaven själv istället. Eller så inte för det är ju även det här med substansrabatter och premier.. voi voi. Eftersom det inte är så bara att köpa onoterade bolag så är det enkelt för oss att äga det via ett inv bolag och inse att som aktieägare likt som fondägare att det är bara att betala denna avgift/kostnad för att få del av till exempel de onoterade bolagen. Sen är de flesta fonder bredare och antal i sina innehav än inv bolagen så där betalar man mindre per bolag i avgift.
Om man räknar ihop direktavkastningen på alla lösa innehav inv bolagen har i sin depå så inser man att direktavkastningen är högre i lösa aktier än att ha alla äggen i samma korg (inv bolag). Där har du en form av avgift!
Courtagekostnaden kommer man aldrig undan med när man handlar med aktier. Den tillkommer vid varje köp och sälj vare sig den är liten eller stor i antal kronor.
När det gäller kostnader för ett investmentbolag så handlar det om till exempel löner, tjänstepensioner, avgångspensioner, tjänstebilar, alla sönderslagna mobiler och skärmar, fallskärmar mm till förvaltarna och så alla courtagekostnader för köp och sälj de gör samt alla andra kostnader för att driva runt bolaget.
Förvaltningskostnad = Totala kostnader / Förvaltat kapital
Förvaltningskostnader eller förvaltningsavgifter för inv bolagen ändras lite år för år beroende på hur stora kostnader bolaget har/haft under året och substansvärdet.
Börja med att se inv bolaget som en fond och börja därefter jämföra skillnaden. Du kommer ganska fort fram till att skillnaden inte är jätte stor. Inv bolaget förvaltar aktier i bolaget på samma sätt som fondbolaget och därför behöver inv bolaget ta ut en avgift/kostnad precis som fondbolaget. Inv bolaget kallar det för förvaltningskostnader och fondbolaget för förvaltningsavgift.
Köper du som privatperson en fond så betalar du inget courtage på köpet av fonden men däremot om du köper aktier i tex Investor, Latour, Svolder mm.
Vill man komma undan onödiga förvaltningskostnader så kan man börja med att se vad de flesta inv bolag har för intressanta innehav som går bra/bäst och börja selektera därifrån. För många av inv bolagen har redan samma bolag eller typ av bolag i sina innehav som då blir onödiga dubbletter om du väljer att äga alla inv bolagen rakt av. To do! Ta fram en sådan lista!
Man får helt enkelt bygga sig en egen Avanza Zero fond med 0% i förvaltningsavgift/kostnader!

/Leva drömmen



2 kommentarer:

  1. Hej Leva Drömmen.

    Allt som jag skriver nu syftar bara som information och upplysning i detta komplicerade ämne. Ingen personlig kritik men jag har läst bägge dina inlägg om förvaltningsavgifter i investmentbolag och det känns inte som att alla pusselbitar falltit på plats. Jag gör ett forsook att hjälpa dig och andra på traven.

    1. Förvaltningskostnaden som ett investmenbolag har betalas av investmentbolaget självt. INTE av dig som köper aktien i investmentbolaget. Jag tycker det är en dålig förklaring när jag läser på olika forum att det skulle vara inbakat i aktiepriset. Investmentaktier byter ägare tusentals gånger varje dag och då skulle det alltså finnas någon dold förvaltningsavgift där? Nej så är inte fallet.
    I själva verket så är det så att det är en kostnad för ett investmentbolag att förvalta flera andra bolag/aktier, detta kostar investmentbolaget (olika för olika inv.bolag)pengar. Dessa pengar måste komma någonstans ifrån och en del av vinsten som ett inv. bolag gör betalar förvaltningsavgiften. Ju mindre del som går till att betala förv.avg desto bättre blir vinsten och i slutändan utbetalning i form av aktieutdelning till aktieägare. Har inv.bolaget stora utgifter i form av förvaltningsavgifter så blir det mindre till aktieutdelning och det är nog här som man menar att man får betala en förvaltningsavgift även om du aldrig gör det rent fysiskt. 0,1% i vissa inv.bolag och 1% i andra. Du har en gång betalat ett aktiepris, that it! Inga förvaltningsavgifter faller på dig som privatperson och definitivt inte årligen.

    2.Tycker även att det är en knepig sak att jämföra en fonds förvaltningsavgift som du faktiskt betalar en viss procent för varje år med en förvaltningsavgift som ett inv.bolag betalar. Det blir inte helt rättvist enligt mig. Säg att jag köper en fond för 5000kr och samtidigt köper jag Investor för samma summa. Jag betalar ju ett courtage(engångsavgift)när jag köper aktierna, iget mer. Fonden har inget courtage men en förvaltningsavgift varje år. Iget mer(inte i normala indexfonder) Alltså, RENT AVGIFTSMÄSSIGT har du under 15 års tid betalat mer för fonden än för dina aktier. Punkt!
    MEN,det fina i kråksången är att Fonden har varit mer riskspriden än ett enstaka investmentbolag och troligen så har fonden presterat väldigt bra över dessa 15 år och den totala vinsten överstiger troligen det enskilda inv.bolaget även om just inv. bolag kan ha fantastisk utveckling, typ Latour.

    3. Personligen så anser jag att Substansrabatt/substanspremie är viktigare att titta på än om inv.bolaget har 0,1%eller 0,4% i förvaltningskostnad. Idealet är om det både kan köpas till sub.rabatt och har låga förvaltningskostnader.

    Hoppas att det blev lite klarare.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  2. Tack så jätte mycket för svaret och kommentaren Procentpanik. Verkligen stort tack. Jag förstår helt hur du menar och är med dig fullt ut att det så det borde stå överallt där man söker på ordet förvaltningsavgift och förvaltningskostnader. Mycket lätt förståeligt skrivet.
    Tack

    SvaraRadera