torsdag 29 augusti 2019

Hög utdelning

Kan verkligen inte släppa vissa saker ur huvudet när det gäller investeringar. Det finns många olika varianter av investerare ute i våra hus runt om i världen. Jag investerar just nu enbart i fonder eftersom jag tjänar bäst så helt enkelt. Jag har provat trada dagligt, utdelningsaktier, svingtrejdat mm och kommit fram till att jag fortsätter med fonder. Det jag tjänar mest på är att jag slipper lägga ner massa tid på att följa bolagen som jag investerat i samt att jag slipper vara orolig på att rapporterna eller utdelningarna sänks eller blir dåliga och därmed blir aktien mindre värd och i slutändan så tar man valet och säljer den på massa minus.

Det finns ju såklart olika hjälpmedel man kan använda sig av som till exempel stop loss som funkar så att du sätter en sälj nivå som aktien får max sjunka till och löses den stop lossen så säljs aktien automatiskt. Man slipper därmed köpa fallande knivar och förlora mera pengar. Har diskuterat detta med några bloggare och i stort sätt är det ingen som använder stop loss som har utdelningsportföljer. Varför är den stora frågan. En bloggare svarade att det är något som jag tänkt på men använder den aldrig eftersom jag aldrig kommer att sälja den aktien...öhh, men när säljer man den då? På botten eller när den rasat 80% och utdelningen slopats helt? Alla gör sina egna val i livet.

Som tur är det inte ofta aktier blir helt värdelösa om man bara tänker till innan man handlar. Man ska så klart känna till bolaget och helst kanske köpa stora trygga bolag på small, mid och large cap som funnits länge och som har en bra total avkastning.

Läser ofta att folk söker efter bolag med hög utdelning och tror därmed att det är ett bra bolag och de kommer tjäna massor av pengar. Nä oftast är det inget man ska köpa. Men vad vet jag! Senast på twitter var det bolaget Decisive Dividends. Ett bolag från Kanada som har hög direktavkastning på över 9% men den totala avkastningen är bara på ca 17% på de 3 senaste åren.. jämfört med en indexfond som till exempel Robur Access USA som genererat över 60% i total avkastning. Jag kommer att fortsätta tjata om detta problem som många fastnat i. Höga utdelningar eller dagliga/månatliga utdelningar gör inte att dina investeringar stiger fortare bara därför. Tänk alltid på totala avkastningen (total return) när du ska investera. Bolag som stiger för varje år och följer eller till och med går bättre än jämförelse index är bolag som håller i längden. Det sämsta svaret jag fick är att "Jag är nöjd med mina 12% sedan köp" men hade personen istället investerat sina pengar på en indexfond så hade personen legat på över 70% i total avkastning..

Bra tips på ställen där man lätt kan jämföra amerikanska bolag sins i mellan och mot olika index är till exempel Seeking Alpha och under fliken Momentum. Där kan du se både Price Return och Total Return. Här ser vi ett bolag med hög utdelning på 11% och månadsvisa utdelningar men bolaget presterar enligt mig horribelt dåligt. Varför inte bara äga en indexfond!!


Jag är inte så aktiv inom sociala medier när det gäller att delta och diskutera investeringar och börsen överlag. Jag är den som lyssnar och läser mycket på bland annat Twitter och bloggar och försöker lite då och då göra en del inlägg och oftast då folk lägger ut bilder på grafer som visar ATH!!! Vad är det som är så viktigt att lägga ut ATH när det går bra och dollarn är på topp. Men sälj då för snart rasar dollarn mot seken? Nä det är nog ingen som vet men jag lägger inte ut skryt grafer på att mina portföljer visar ATH..


/Kör hårt och spara hårdare




4 kommentarer:

  1. Intressant och uppfriskande för en (utdelnings)-investerare att ta in. kan bara tala för mig själv hur jag tänker

    Stop-loss: Det är bra om man är kortsiktig trader. Kör man med "köp och behåll"-strategin så är sälj normalt sett inte ett färstahandsalternativ. Man bryr sig inte så mycket om kursrörelser som indexkramarna eller traders gör. Det viktiga är att bolaget har ljus framtid och kan fortsätta med förväntad direktavkastning. Stop-loss gynnar mest mäklarna som kan häva in stora pengar då kurserna fluktuerar för att Trump twittrar eller något annat makro känns oroande.

    Kär du själv med stop-loss på din fondportfölj om den dalar 10%? Jag önskar dig lycka till med att "tajma" marknaden.

    Angående totalavkastning: Det är mest intressant om man är trader eller indexkramare. En utdelningsinvesterare kanske inte har säljplaner, utan aktier kan gå i arv till barn, förutsatt att man köpt bra bolag. Är bolaget bra då stiger både kursen och utdelningen.

    mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stop loss kan man ha även som utdelningsjägare. Man behöver inte se aktien rasa dag efter dag som den kan göra efter tex en dålig rapport. Hur många har räknat med att bolag som Veoneer, SHB, Swedbank, Nordea, Stora Enso, SSAB, Trelleborg, Invesco, Lazard, 3M ska rasa mellan 30-70% på 1 år. Visst har dessa bolag en framtid som många andra bolag men det handlar mera om att ta hand om sina investeringar och sin portfölj. Även fast du har dina utdelningar så är det inte roligt med en massa minus och rött i depån. Har du tur så kan du köpa in aktien senare till lägre kurs när och OM den börjar visa styrka igen.

      Jag kör inte stop loss på fonder eftersom de inte riktigt kan rasa lika mycket som enskilda aktier. Hade vi kunnat handla med etf:er så hade jag kört med stop loss.

      Jag tror du tänker fel angående totalavkastning. Det är ju inkl utdelning så alla bör och ska vara intresserade. Det är ju trots allt dina pengar det handlar om. Jag kan inte se att många är nöjda med att en aktie har en totalavkastning på exempelvis 15% på 5 år medans en indexfond totalavkastat 50%.

      /Leva drömmen

      Radera
    2. Jag bryr mig inte så mycket om det är rött i depån. Hade fått panik om jag hade behövt sälja dem däremot. Stör mig mer om de blivit väldigt dyra.

      Är alldeles för "dum" för att kunna läsa av när en aktie står som högst och när den ska säljas, svårt att förutspå ras. Den sorts spekulation är inget för mig. Köper däremot i samma aktier över tid, då får jag ett snitt som är bra.

      Radera
    3. Absolut myntaren. Kör man med "säkrare" aktier så är det nog klokt att bara köpa mera i alla dippar och aldrig sälja om du ska spara alla aktier för framtida eventuella barn och barn barn.

      /Leva drömmen

      Radera