lördag 13 juli 2019

Index, ATH och utd,jägare..

Ni som läser min blogg har nog insett att jag är ingen skribent som använder fina ord och meningar utan jag skriver oftast det som jag tänker på rakt av. Jag är ingen ekonom heller och kommer aldrig att ge rekommendationer om fonder och aktie köp. Ej heller hur väl bolag mår och presterar. Jag tittar oftast på grafer och teknisk analys istället för att lägga ner tid på läsa rapporter som jag ändå inte förstår ett jota om. För i slutändan så köper nästan alla på finanstwitter samma aktier hur många böcker man än läser. Vad är det man lär sig egentligen på att läsa olika finans böcker.. Oftast är det sunt förnuft som gäller och man blir inte den finansiären som man drömmer sig bort när man läser böcker. Man kan säkert lära sig några få saker men jag tror inte många läsare använder sig av det i verkliga livet. Det är ju lite som Kavastu skriver och säger som verkligen fungerar. Köp starka välmående bolag i stigande upptrend. Det är faktiskt inte svårare än så och sälj när du anser att den stigit visst antal procent eller kronor och ta hem en fin vinst. Man vet aldrig i förtid om man gjorde rätt men en vinst är alltid en vinst. Stiger aktien igen så är det bara att köpa in sig igen.

Tycker inte heller att man ska ställa frågor på twitter eller i bloggar om man ska köpa eller sälja. Det är bara du som kan avgöra det och frågorna ställs för att locka läsare till bloggen för att tjäna mera pengar från annonser. Därför rekommenderar jag alla att installera en Adblocker för att slippa sponsra meningslösa bloggare. Tycker man att en blogg är bra och man vill sponsra så kan man trycka bort "Block ads on" och därmed syns alla annonser på just den hemsidan/bloggen. För vem bryr sig egentligen om man skriver att nu har jag köpt 1 st aktie i det bolaget eller 2 st i det bolaget osv. Jag följer några bloggare där jag tagit bort Adblocker på som jag tycker gör grundliga bra analyser och verkligen lägger ner tid i bloggen/analyserna. 

Åter till alla utdelningsjägare. Om man går i tankar som: Ska jag sälja aktien eller inte. Nu har aktien stigit vissa %. Portföljen presterar så många % mot index. Nytt ATH i portföljen.. Varför tänker ni så?? Och varför jämför ni er mot index? Om man går i dessa tankar så bör man nog tänka om i sin finansieringsfilosofi. Tänker man så så kommer ni aldrig kunna hålla er och tjäna in den summa aktier som behövs för att kunna leva på utdelningar. Om man köper och säljer aktier dagligt, veckovis eller månadsvis så är man ingen utdelningsjägare utan en swing trader. 

Jag fick tyvärr inga svar på inlägget om ni törs jämföra era utdelningsportföljer mot en svensk indexfond. Inlägget finns här. Det här är bara för att se om det är värt att hålla på som vissa gör. Om jag börjar så har jag jämfört min utdelningsportfölj mot familjens fondportfölj som innehåller 3-4 st fonder och jag har i stort sätt aldrig slagit den portföljen. Det är därför jag tog beslutet att investera enbart i fonder och Xact Hdiv som för mig är som en fond.

I år har till exempel:
  • SEB Sverige Indexfond avkastat 21,01%
  • SEB Sverigefond Småbolag avkastat 33,08%
1 år:
  • SEB Sverige Indexfond avkastat 11,87%
  • SEB Sverigefond Småbolag avkastat 23,73%
3 år:
  • SEB Sverige Indexfond avkastat 39,37%
  • SEB Sverigefond Småbolag avkastat 70,43%
5 år:
  • SEB Sverige Indexfond avkastat 60,56%
  • SEB Sverigefond Småbolag avkastat 129,56%

Jag säger det en gång till. Jag hoppas att ni slår en helt vanlig indexfond för det är ju tjeeen man vill åt och ha för att kunna leva på sina investeringar.


Nu ska vi till Luleå Hamnfestivalen och åka massa karuseller med barnen.



/Kör hårt och spara hårdare





3 kommentarer:

  1. Hej!

    Är du intresserad av att din blogg syns i flödet på bloggfeed.se och finansfeed.se? Det är naturligtvis helt gratis!

    Låter det intressant så får du gärna kontakta oss på kontakt@bloggfeed.se så kan vi ta det vidare därifrån!

    Med vänliga hälsningar
    Teamet bakom Bloggfeed

    SvaraRadera
  2. Tjena!

    Snygg sida.. det stämmer som du säger att det är nog nästan omöjligt att slå en indexfond. Jag har gått över till att bara satsa på fonder, gärna småbolag då de växer mer än stora bolag. Och sen investmentbolag som historiskt spöar index.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena själv. Då har vi samma investeringsfilosofi. Har börjat allokera portföljerna mera mot småbolag av samma anledning som du.

      Radera