söndag 14 juli 2019

Index, ATH och utd,jägare del 2

Jag börjar inse nu att många utdelningsjägare har stenat fast sig i att bolag som delar ut är det ända rätta.

Många kör med skygglappar och inte riktigt förstår att man behöver inte jämföra sin utdelningsportfölj mot olika index. Det ska inte behöva spela någon som helst roll hur olika index går jämfört med utdelningsportföljen. Det är ju inte så att portföljen avkastar mera i form av utdelningar om portföljen gör ATH:s varje månad eller att aktierna gör 40% avkastning under 1 år. Du får fortfarande samma utdelningsmängd från dina aktier vare sig index går bättre eller sämre än portföljen. Det som är dåligt med att index avkastar bättre än portföljen är att för det mesta så blir aktierna dyrare och då blir själva direktavkastningen lägre. Jag har tagit upp detta i några inlägg sedan.

Om man vill skryta med att utdelningsportföljen eller utdelningsaktierna stiger med si och så många % bättre än index så ska man inte ha en utdelningsportfölj eller den investeringsfilosofin. För du kan inte leva på dessa % om du inte säljer av dessa procent som aktien stigit. Spelar ingen roll om portföljen stiger med 500k /år om du inte säljer. Då är det bara onödigt skryt. Hoppas ni förstår mig rätt.

Många vill heller inte svara eller publicera på mina frågor som jag försöker ställa till dom på deras blog. Jag tror att många inte riktigt förstår skillnaden på index och avkastningen i deras utdelningsportfölj.

Så var gärna transparenta och visa era portföljer men skryt inte att ni slår index, ATH:s, mm för det spelar som sagt ingen som helst roll..


OBS. Jag brukar inte vara så här grinig på alla utdelningsjägare.



/Kör hårt och spara hårdare





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar