torsdag 13 juni 2019

Investor


Många brukar säga att investmentbolaget Investor är som att köpa en fond men jag vet inte riktigt om jag håller med. Kanske dom syftar på att den är stabil och tuffar på i ur och skur. Men däremot att det är en bra bas i portföljen håller jag med om.

Med dagens aktiekurs så ligger direktavkastningen på 2,97% vilket jag tycker är lite för lågt för att ha den allt för stor i en utdelningsportfölj. 

Totalavkastningen för Investor A inkl utdelning hamnar på 99% senaste 5 åren och 420,6% för senaste 10 åren. Vad jag sett på bloggar är att många köper B aktien för att den är billigare men det lustiga är att A aktien avkastat bättre fast den brukar oftast vara dyrare. I skrivande stund skiljer det 1,3 kr mellan aktierna till A aktiens fördel.


Summering

Investor 99% senaste 5 åren inkl utdelning.

SEB Sverige Indexfond 51,89% senaste 5 åren inkl utdelning.

För att vinna över INVE så behöver man investera pengarna i fonden:

SEB Sverigefond Småbolag som totalavkastat 124,45% på 5 år och 428,24% på 10 år inkl utdelning.


Slutord

Som jag skrev så är Investor en riktigt bra investering och som en bra bas i alla olika aktieportföljer. Har själv ägt Investor till och från. Skulle jag bara få äga en endaste aktie skulle det vara Investor.



/Kör hårt och spara hårdare




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar