måndag 6 maj 2019

4% regeln

Läste Utlandsutdelarens blogg i söndags och fick några tankar och tänkte att jag måste försöka få ut det i skrift. Ni kan förövrigt läsa blogginlägget här.

Jag har som jag nämnt tidigare sålt alla mina aktier och investerar just nu bara i fonder och börshandlade fonden XACT högutdelande.

Det som jag började fundera på är just denna 4% regel. Många investerar bara i utdelningsaktier och tanken för det flesta är att kunna någon gång bara leva på utdelningar från dessa aktier. De flesta jag följer har kanske på ett ungefär ett snitt på sina aktier en utdelning på säg 4% och många andra köper som tex jag bara fonder och tänker leva på att sälja av just 4% av kapitalet varje år eller kvartal/månad.

Båda sätten är just buy and hold som utlandsdelaren beskriver men skillnaden är att äger man fonder så måste man sälja av viss % varje år eller månad men med utdelningsaktier behöver man inte sälja av aktier för att få ut pengar att leva för.

Den stora skillnaden mellan fonder och utd,aktier är att om en större nedgång på börsen sker så sjunker fondernas värde med index men utd,aktierna står mera pall. Och har man lite mera otur och måste sälja sina 4% när börsen är som surast så tappar man mera i kassan än med utd,aktier. Aktiekursen sjunker också men oftast så berörs inte utdelningen och därmed är utdelningen säkrad, eller? Vad som faktiskt kan hända med aktier i en större och längre nedgång är att aktierna tappar sin utdelning helt eller att den minskar drastiskt och då tappar man sina utdelningar från den aktien och därmed är den aktien värdelös i en utdelningsportfölj och måste eventuellt säljas när den sjunkit massor i värde. Så någonstans borde det kanske vara ett +-0 spel mellan utd,aktier och fonder. Jag kan tänka fel också men det var just dessa tankar jag var tvungen att få ut ur skallen.

Det man gör med fonder är att säg att du har 5 miljoner i fondportföljen och du säljer av 4% så blir din (utdelning) 5 000 000*0,04=200 000 kr som du kan leva på under ett år.

Med utdelningsaktier får man en utdelning beroende på vilka aktier man har men det flesta svenska delar ut 1 gång/år. (Finns även aktier som delar ut 2-4 gånger/år.) Om du har en aktieportfölj som är värd 5 miljoner och en direktavkastning på 4% i snitt så får du ut 5 000 000*0,04=200 000 kr/år.

Det betyder att du får ut samma hög av pengar med 4% regeln men den stora skillnaden är att man säljer av 4% fonder och då sjunker värdet i portföljen till 5 000 000-(5 000 000*0,04)=4 800 000 kr jämfört med utd,portföljen som fortfarande är värd 5 000 .... näää. Vid en utdelning så sjunker aktien i värde med samma % som utdelningen så egentligen betyder ju även det att aktieportföljen också är värd samma som fondportföljen dvs. 5 000 000-(5 000 000*0,04)=4 800 000 kr.. Meenn öööhh hur kommer det sig när alla säger att man ska ha en aktieportfölj med utdelningsaktier då...?

Man räknar med att börsen i allmänhet stiger med vissa % i snitt varje år i det långa loppet även fast börsen dippar några gånger då och då. Utan att googla så har jag någonstans i huvudet en siffra på att den genomsnittliga årsavkastningen är kring 12% vilket innebär att även fast du tar ut dessa 4% ur fondportföljen så växer portföljen med mer än 4% varje år.

Så vad vet jag. Jag kommer då i alla fall köra på med fonder och börshandlade fonden XACTHDIV ett bra tag framöver. Kan hända att jag tar in fler ETF:er istället för fonder. Vi får se. Utan att ha en spänn för att promota ETF:en så gillar jag börshandlade fonder eftersom det är så breda som en vanlig fond men man har möjligheten att handla den som en aktie. Synd att det blev som det blev med reglerna angående ETF:er.

Ha en bra dag.


/Kör hårt och spara hårdare



2 kommentarer:

  1. Intressant! Samtidigt saknar jag nog din slutsats kring ditt val då du verkar komma fram till att utvecklingen i utdelningsaktier kommer att likna den du får i dina fonder vid uttag och börsnedgång. Varför sparar du i fonder & inte utdelningsaktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta sent svar. Jag har valt att investera i fonder eftersom jag har tyvärr inte tiden att ha koll på aktier. Jag har jämfört länge om jag ska aktier eller fonder och mina teser visar att jag tjeeen bättre med fonder. Jag sover och är lugnare på jobbet när jag slipper logga in för jämnan för att se hur aktierna går för dagen. Har länge kört med utd,aktier och visst är det trevligt med utdelning och se utdelningarna växa för varje år men jag kör på fonder nu och trivs med det.
      /Leva drömmen

      Radera