söndag 23 april 2017

Flytta utomlands, KF eller ISK?

Om man väljer att flytta utomlands vare sig man ska leva på utdelningar eller inte så är frågan vilket alternativ ska man då välja att ha sina aktier/fonder i.

ISK eller KF?

Har googlat rätt bra men hittar inget direkt som säger att så är det och så kommer det att bli. Det jag hittade är bl.a. detta.


Länk till texten.

Som det står så är det lite luddigt fortfarande. Jag själv har valt att börja köpa mera på mitt KF och kommer att gå över helt och hållet att ha allt i min kapitalförsäkring på Avanza. Eftersom jag har rätt mycket vikt på fonder jämfört med aktier så är även KF bättre eftersom man kan sätta in månatliga sälj och utbetalningar på fonder i KF till ett vanligt lönekonto där man har sitt betalkort och sina räkningar.

Väljer man att ha aktier i ISK och flyttar utomlands så blir det rätt mycket skatt eftersom ISK kommer att rapportera alla vinster och utdelningar till skatteverket om man det vill säga säljer aktier med vinst. Men om det är samma gällande utdelningar, att det räknas som vinst om man tar ut utdelningen från ISK har jag ingen aning om.

Hittade detta på Avanza.

"Om du har ett ISK-konto och bosätter dig utomlands så ändras kontot till ett vanligt aktie- och fondkonto skattemässigt. Vilket innebär att kontot inte längre kommer att schablonbeskattas"

Det måste ju innebära att alla utdelningar beskattas och då är inte ISK ett alternativ.

För att vara mera på den säkra sidan så är det säkrare med KF om man väljer att bosätta sig utomlands med en ny adress. Om man däremot väljer att ha kvar adressen/bostaden i Sverige medans man (bor) kanske halvåren utomlands så spelar det ingen roll med KF/ISK.

Jag väljer KF.



/Kör hårt





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar