tisdag 28 mars 2017

Önskeportfölj

Läser runt lite på olika bloggar och undrar om alla har sin önskeportfölj som dom vill behålla för alltid. Jag tycker att det är svårt att komponera en portfölj som jag kommer att trivas med för alltid. Ska man bara ha utdelningsaktier eller ska man satsa mera på aktier med större tillväxt än själva utdelningen är på dom andra aktierna.. Ett exempel. En blandning borde ju vara det ultimata alternativet men vilka aktier ska man äga då? Den frågan är det största bekymret. Hade jag svar på den frågan skulle jag inte ha bara fonder idag. Jag gillar fonder men det är ju ingen sport med det. Känns som att dom sköter sig själva och är lite tråkigt kan jag känna ibland men har valt det just nu.

Jag håller på att snickra ihop en portfölj som jag tror kan få mig att känna lugn och slippa logga in varje dag för att se så att dom sköter sig. Som mest har jag haft ett 30 tal aktier samtidigt och det är lite åt det hållet jag ska. Har som sagt inte tiden eller kunskapen till att ha koll på 5-7 aktier som många skriver är det bästa. Nää, jag har hellre 30-50 för att minska att en enda aktie kan dra ner portföljen om den skulle rasa plötsligt. Eller ska jag fortsätta med fonder...

Fördelen med utdelningsaktier är att jag slipper sälja fonder för att få en extra tilldelning till pensionen när jag väljer att gå i förtid kring 55 som målet är. Fonder funkar också rätt bra. Har för mig att i en KF kan jag ha månadsförsäljning automatiskt som förs över till lönekontot på min andra bank. Ska kolla upp bättre den biten.

Uppdatering 20170331.

Jag har gjort en massa jämförelser tidigare i bloggen och fonderna jag har nu presterar faktiskt rätt så bra.  Fond vs Investmentbolag.

En tanke jag haft länge i huvudet som hade gått hem om jag gjort som jag tänkte i somras. Jag tänkte gå i stort sätt all in på några aktier när vi var i Turkiet under Brexitdagen. Jag hade förberett det några veckor innan men tordes inte när dagen väl kom. Lite feg är jag när det gäller pengar. Kanske lite därför jag har för stor del likvida medel för tillfället.. Aktierna jag hade tänkt gå in i var bland annat:

INVE B (40%)
INDU C (48%)
SKA B (35%)
BILL (30%)
SWED A (33%)
ATCO B (50%)

Dessa aktier har stigit sedan Brexit ca 39% i snitt.

Men om jag jämför med Spiltan Aktiefond Investmentbolag som jag har största delen pengar i har stigit med 33,77% sedan Brexit.

Skillnaden mellan aktierna och fonden var inte så stor som jag trodde.

Jag kommer att fortsätta sätta in pengar på fonderna tills jag hittar på något annat eller så inte.



/Kör hårt



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar