torsdag 22 december 2016

Aktier vs Fonder del 8.

Denna jämförelse handlar om IT/Telekom. Jag tänkte att jag inte skulle jämföra dessa men de är fortfarande på pass populära så jag gör en jämförelse.

De 3 populäraste aktierna inom kategorin på Avanza är dessa tre aktier.

ERIC - Ericsson (36299 st ägare)
TELE2 - Tele2 (20697 st ägare)
TELIA - Telia Company (34866 st ägare)

ERIC finns med i både Industrivärden och Investors innehav med nästan samma storlek 7%.

TELE2 och Telia Company finns med i en annan fond jag har som jag kommer att presentera senare.


Senaste 5 åren

Jag kommer aldrig att analysera eller ens fundera varför vi blir så lurade på att äga dessa 3 aktier i hopp om att de kommer att stiga massor av hundratals procent. Undra varför så många Avanzianer äger dessa 3 aktier. Jag har själv ägt dom men aldrig mera förutom att dom finns med i 2 fonder jag äger. Jag ägde dom bara för direktavkastningens skull och hoppades att det kanske kan stiga. No more..

De som köpte dessa aktier i början av januari 2012 har fått sig en rejäl upp och ner resa. ERIC har stigit som mest med ca 60% och TELIA med ca 22%, men sen har det bara dalat sakta men säkert nedför.. och till slut hamna på massa minus.




Denna rond går solklart till fondens fördel.



/Kör hårt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar